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[CD]

Pauline Oliveros — Alien Bog (1967) / Beautiful Soop (1966)

Pauline Oliveros — Alien Bog (1967) / Beautiful Soop (1966)
Pogus Productions [P-21012-2], 1966–67

Starting in the 1960s, Pauline Oliveros’ work as a composer and accordionist explored improvisation, meditation, electronic music, myth and ritual. Based on her childhood fascination with sounds, and from her work in composition, improvisation and electroacoustics, she founded “Deep Listening”, a way of listening in every possible way to make everything possible to hear — the sounds of daily life, of nature, of one’s own thoughts, as well as musical sounds. Oliveros’s works have been performed across the world and she has been widely commissioned by individual artists and ensembles. Oliveros received many awards, including a SEAMUS Award for Lifetime Achievement for Pioneering Work in ElectroAcoustic Music (1999), the William Schuman Award for Lifetime Achievement (Columbia University, 2009), John Cage Award (2012) and a Giga-Hertz-Award for Lifetime Achievement in Electronic Music (ZKM, 2012). Oliveros founded the Center for Deep Listening at Rensselaer Polytechnic Institute (formerly the Pauline Oliveros Foundation). She was a frequent lecturer at universities in the USA and Europe and was a Professor of Music (1967–1981) at the University of California, San Diego. Oliveros was Distinguished Research Professor of Music at Rensselaer Polytechnic Institute and Darius Milhaud Artist-in-Residence at Mills College.

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Image courtesy of the Center for Contemporary Music Archives, Mills College. © Pogus Productions. Cover layout: Matthew Schickele.

Pauline Oliveros (1932–2016) — compositeur, improvisateur, accordéoniste et auditeur critique — est reconnue mondialement pour son travail original en tant que musicienne, enseignante et artiste de la méditation. Souvent, l’importance de son rôle de fondatrice principale de la musique électroacoustique américaine est éclipsée par ses succès en tant qu’adepte et réalisatrice des Sonic Meditations (1970–74). Cette série d’œuvres interactives encourage l’écoute attentive et la coopération musicale entre les membres d’un groupe, ainsi qu’une conscientisation active des possibilités sonores dans notre environnement. 1[1. Voir, par exemple, Kerry O’Brien, “Listening as Activism: The ‘Sonic Meditations’ of Pauline Oliveros,” The New Yorker, 9 décembre 2016.] Avec la création en 1988 du groupe Deep Listening Band, Oliveros a réuni l’esthétique contemplative des Meditations avec son expérience et son talent dans le médium électroacoustique, et les fruits de cette rencontre sont les disques Troglodyte’s Delight (1990), The Ready-Made Boomerang (1991) et Tosca Salad (1995). Le succès du groupe et leurs concerts, dans lesquels des unités de traitements en délai sont jumelées de manière complexe et l’acoustique naturelle de l’espace est exploitée, ont suscité beaucoup d’intérêt à propos d’une des premières Américaines à se servir de la technologie musicale dans son travail de création.

La publication de Alien Bog (1967 / 33:15) et de Beautiful Soop (1966 / 27:49) dans ce disque compact historique de Pogus Productions est une ressource précieuse pour les compositeurs et chercheurs qui s’intéressent aux origines de la musique électroacoustique américaine. Avant la publication de ce disque, les seules œuvres anciennes disponibles étaient Bye Bye Butterfly (1965) [Audio 1] et I of IV (1966), toutes deux réalisées avec les mêmes techniques que les nouvelles parutions. Réalisé à partir des synthétiseurs analogiques (série 100) de Don Buchla qui ont été construits pour le centre Mills San Francisco Tape Music Center 2[2. Fondé en 1966 par Morton Subotnick et Ramon Sender avec l’assistance d’Oliveros.], et avec une technique de délai par bande magnétique, Alien Bog et Beautiful Soop nous révèlent des aspects de l’esthétique du compositeur qui sont toujours présents.

Audio 1 (0:40). Excerpt from Pauline Oliveros — Bye Bye Butterfly (1965), for tape.

Dans Alien Bog, Oliveros utilise le Buchla pour évoquer et amplifier l’ambiance d’un bassin de grenouilles près de la fenêtre du studio de Mills College. Dans les notes du disque, Oliveros remarque que la musique des grenouilles a influencé son travail et est une des premières manifestations de son intérêt pour l’environnement, intérêt qui est au centre de toutes ses œuvres. Beautiful Soop, un mélange intéressant des sons synthétisés et de citations de poèmes de Lewis Carroll et d’autres auteurs, est un bon exemple des expériences réussies et de la fascination qu’a Oliveros pour le délai par bande et l’emplacement décisif des sons dans l’espace stéréophonique. Après plus de trente ans, l’application et la perfection des principes esthétiques et l’intérêt pour l’environnement que l’on retrouve dans ces deux pièces font encore partie des œuvres du Deep Listening Band, et démontrent bien que les moyens techniques d’Oliveros ne lui ont pas fait perdre de vue ses objectifs de création.

Un extrait de Alien Bog a été inclus dans le disque Music From Mills, un enregistrement produit par David Rosenboom en 1986. Cependant, on retrouve dans ce nouveau disque la première présentation complète de l’œuvre, ainsi que la première présentation de Beautiful Soop. Malgré le fait qu’il s’agisse des œuvres originales (donc sur bande), les enregistrements sont d’une très bonne qualité et seulement Beautiful Soop contient quelques sifflements et autres petits bruits. Il s’agit là sans aucun doute d’un ajout nécessaire à n’importe quelle collection sérieuse de musique électroacoustique.

5 février 1998, Traduction : Ned Bouhalassa

Selected Electroacoustic Works and Recordings by Pauline Oliveros

Works by Oliveros

Aga (1984), for voice, concertina, whistle conch, trumpet, electronics and digital delay.

Alien Bog (1967), for tape. Pogus Productions [P-21012], 1967.

AOK (1969), for chorus, accordion, violins, conductors, eight country fiddles and tape.

Apple Box Concert (1964), for performers and amplified apple boxes.

Beautiful Soop (1966), for tape. Pogus Productions [P-21012], 1967.

Before the Music Ends (1965), for dancer and tape.

Big Mother is Watching You (1966), for tape.

Bog Road with Bird Call Patch (1970), for tape.

Bye Bye Butterfly (1965), for tape. On New Music for Electronic and Recorded Media, 1750 Arch Records [LP 1765], 1977 and CRI [CD 113], 1997.

The C(s) for Once (1966), for voice, flutes, trumpets and tape delay.

Crone Music (1989), with Paniotis. Lovely Music [LCD 1903], 1990.

The Day I Disconnected the Erase Head and Forgot to Reconnect It (1966), for tape.

Double Basses at Twenty Paces (1968), for two double basses, tape, slides, conductor and referee.

5000 Miles (1965), for tape.

In Memorium Nikola Tesla, Cosmic Engineer (1969), for tape.

Jar Piece (1966). On Electronic Essays, Marathon Music [MS2111], 1968.

Legend (1985), for amplified accordion, chorus and percussion.

Lion’s Tale, Vocal Chords, and A Robert Johnson Sampler (1990), for tape. On CDCM Computer Music Series Vol. 7, Centaur [CRC 2047], 1990.

Listening for Life (1991), for tape.

Live Electronic Piece for Merce Cunningham’s Dance (1969).

Mnemonics III, IV and V (1965), for tape.

Oh Sister Whose Name is Goddess (1984), for voice and digital delay.

I of IV (1966), for tape. On Music of Our Time: New Sounds in Electronic Music, Odyssey [LP 32 16 0160]. There is also I, II, III and V of IV.

Participle Dangling in Honor of Gertrude Stein (1968), for tape, mobile and work crew.

Pauline Oliveros & American Voices — In Memoriam, Mr. Whitney / St. George and the Dragon. Electronically processed accordion and vocal ensemble. On Mode [mode 40], 1994.

Pieces of Eight (1965), for wind octet and tape.

Rock Symphony (1965), for tape.

The Roots of the Moment (1988), for accordion and interactive electronic sound environment. On Pauline Oliveros — The Roots of the Moment, hat ART [CD 6009], 1990.

Sanctuary (1994). On Deep Listening Band — Sanctuary, Mode [mode 46], 1995.

Seven Passages (1963), for dancer, mobile and two-channel tape.

The Seventh Mansion from the Interior Castle (1983), for amplified and processed accordion.

Talking Bottles and Bones (1984), for voice, effects and digital delay.

Theater Piece for Trombone Player (1966), for garden hoses and tape.

Time Perspectives (1961), for tape.

Time Piece (1993), for vocals with electronics. Pauline Oliveros and Fanny Green. On Various — Mini-Mall, Tellus [CD 27], 1993.

Valentine for SAG (1968), for four card players and amplified sound.

The Wanderer (1982), for electronically processed accordions. On Lovely Music [VR 1902], 1984.

The Wandering: A Love Song (1983), for voice and digital delay.

Winter Light (1965), for tape, mobile, figure.

Releases by and with Oliveros

Pauline Oliveros — Accordion and Voice. Lovely Music [VR 1901], 1982.

Pauline Oliveros — The Well and The Gentle. Electronically processed accordion. hat ART [2020], 1985.

Pauline Oliveros / Stuart Dempster / Panaiotis — Deep Listening. Deep Listening Band. New Albion [NA 022 CD], 1989.

Deep Listening Band — Trogolodyte’s Delight. ¿What Next? [CD 0003], 1990.

Deep Listening Band — The Ready-Made Boomerang. New Albion [CD 44]. 1991.

Deep Listening Band — Tosca Salad. Deep Listening [DL 3], 1995.

Pauline Oliveros — Electronic Works: 1965–1966. Companion CD to Alien Bog / Beautiful Soop. Paradigm Discs [PD 04], 2009.

Selected Bibliography

Duckworth, William. Talking Music. New York: Schirmer Books, 1995, pp. 159–178.

Evans, Allen. “Pauline Oliveros: Deep Listening.” Fanfare 15/5 (May-June 1992).

LaPage, Jane Weiner. Women Composers, Conductors and Musicians of the Twentieth Century. Volume 1. Metuchen NJ, USA: Scarecrow Press, Inc., 1980–88.

Oliveros, Pauline. “Some Sound Observations.” Source: Music of the Avant-Garde 3 (January 1968), p. 77.

_____. “Tape Delay Techniques for Electronic Music Composition.” Composer (December 1969).

_____. “Sonic Meditations.” Source: Music of the Avant-Garde 10 (1971), p. 103.

_____. Software for People: Collected essays 1962–1981. Baltimore MD: Smith Publications, 1984.

_____. “Acoustic and Virtual Space as a Dynamic Element of Music.” Leonardo Music Journal 5 (December 1995) “An Unheard-Of Organology,” pp. 19–22.

Oliveros, Pauline and Panaiotis. “Expanded Instrument System.” ICMC 1992. Proceedings of the 18th International Computer Music Conference (San Jose CA, USA: San Jose State University, 14–18 October 1992).

Pasler, Jann. “An Interview with Pauline Oliveros.” AWC-News/Forum 9 (Spring/Summer 1991), pp. 8–14.

Taylor, Timothy D. “The Gendered Construction of the Musical Self: The music of Pauline Oliveros.” Musical Quarterly 77/3 (Autumn 1993).

Von Gunden, Heidi. The Music of Pauline Oliveros. Metuchen NJ, USA: Scarecrow Press, Inc., 1983.

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Elizabeth Hinkle‑Turner in 2022. [Cliquer sur l’image pour l’agrandir]

Biography

Audio 2 (3:01). Elizabeth Hinkle-Turner — Affirmation (1997) [extrait].

Elizabeth Hinkle-Turner a obtenu son doctorat en 1991 de l’université de l’Illinois à Urbana-Champaign. Récemment, elle a dirigé les studios électroacoustiques de l’université internationale de la Floride à Miami, et agit en tant que directrice invitée des studios Experimental Music Studios de l’université d’Iowa. Hinkle-Turner a aussi rédigé un ouvrage à propos des femmes et de la technologie en musique, Women Composers and Music Technology in the United States (Ashgate, 2006), et a été compositeur-en-résidence aux Studios für elektronische Musik de la radio allemande West Deutscher Rundfunk à Cologne. Présentement elle enseigne et compose dans la région de Dallas/Fort Worth.

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